zondag 30 mei 2010

Yoga Nidra


Gewoonlijk vereenzelvigen we ons met ons lichaam, gevoelens, gedachten en karakter. Die vereenzelviging met voornoemde zaken wil ik hier aanduiden met het woord zelfbeeld. Hoewel wij dit zelfbeeld nodig hebben om te kunnen functioneren in het leven van alledag, kan het ons ook behoorlijk in de weg zitten. Het kan aanleiding geven tot onvrede, stress, gevoelens van onvrijheid en ongelukkig zijn. De oude yogi's onderkenden dit en zij kwamen tot de slotsom dat het zelfbeeld eigenlijk een illusie is. Zij stelden dat de essentie van ons wezen zuiver gewaarzijn is. Volgens hen is dit gewaarzijn tijdloos en onvergankelijk. Het oorspronkelijke doel van yogabeoefening is dan ook het loslaten van het zelfbeeld, zodat alleen het zuivere gewaarzijn overblijft. Indien men daar in slaagt is men verlicht, men is dan werkelijk vrij en gelukkig.

Toch kun je je terecht afvragen of het nu werkelijk nodig is het zelfbeeld helemaal overboord te gooien, want zoals gezegd hebben we het nodig om te kunnen functioneren. Het zou echter wel prettig zijn als je het zelfbeeld af en toe een beetje losser kunt maken. Speciaal voor dit doel is Yoga Nidra ontworpen.

Het woord 'nidra' betekent zoveel als 'slaap'. Tijdens een Yoga Nidra sessie raak je in een toestand van diepe ontspanning, terwijl je volledig bij bewustzijn blijft. Het is in feite een soort liggende meditatie.

Van tijd tot tijd houdt mijn yogaleraar Yoga Nidra sessies in zijn yogastudio. Als het even kan, neem ik daaraan deel, want het doet me enorm veel goed. Ik ervaar het als een soort innerlijk 'debuggen'. Ook vandaag was er weer een Yoga Nidra. Het lukte mij alleen dit keer niet zo goed om te ontspannen. Ik kreeg het koud en ik had ook last van een pijnlijke stramheid in mijn ellebogen. Ik baalde aanvankelijk als een stekker, maar uiteindelijk probeerde ik gewoon te accepteren dat het dit keer minder lekker ging.

Natuurlijk is het niet fijn als het niet lekker gaat. Maar als je je schrap gaat zetten, dan maak je het vaak alleen maar erger. De kunst is om de situatie gewoon aan te kijken en er vrede mee te hebben dat het op dat moment is zoals het is. Vervolgens is het zaak te veranderen wat je kan veranderen en te aanvaarden wat je niet kan veranderen.

Het was zeker niet de fijnste Yoga Nidra die ik ooit gehad heb. Maar het was wel een hele goede oefening in het ontwikkelen van een meer aanvaardende houding. En dat is toch ook heel waardevol.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten