maandag 22 februari 2010

Maak je eigen sneltoetsen met Autohotkey


Werken met sneltoetsen gaat stukken sneller dan werken met de muis. Omdat er slechts een beperkt aantal toetsen op een toetsenbord zitten, zijn vrijwel alle sneltoetsen opgebouwd uit toetsencombinaties. De bekende en veel gebruikte functies 'kopiëren' en 'plakken' hebben respectievelijk de sneltoetsen [ctrl]+[c] en [ctrl]+[v]. Je moet dus iedere keer 2 toetsen tegelijk indrukken.

Als je vaak moet kopiëren en plakken, dan zou het prettig zijn als je maar één toets tegelijk hoefde in te drukken. Gelukkig is dat mogelijk. Met AutoHotkey kun je zelf sneltoetsen maken. Ikzelf gebruik bijvoorbeeld [`] voor kopiëren en [CapsLock] voor plakken.



Dankzij AutoHotkey hoef ik niet meer twee toetsen tegelijk in te drukken als ik wil kopiëren of plakken. De [`]- en [CapsLock]-toets gebruik ik verder toch bijna nooit, dus het is ideaal dat ik deze toetsen nu kan gebruiken voor handelingen die ik algauw tientallen keren per dag uitvoer. Als ik deze toetsen toch een keer voor hun oorspronkelijke functie wil gebruiken, dan is dat geen probleem. Ik hoef dan alleen maar even het actieve AutoHotkey-script uit te zetten.


Maar je kunt nog veel meer met AutoHotkey: je kunt er hele complexe toetsenbord- en muishandelingen mee programmeren. Als je nog nooit computerprogramma's hebt geschreven, dan is het wel even een investering om uit te vogelen hoe het moet. Gelukkig is AutoHotkey voorzien van uitstekende documentatie, dus met een beetje goede wil is het wel te doen.

Ik kan iedereen die veel met computers werkt AutoHotkey van harte aanbevelen. De tijd die je nodig hebt om het onder de knie te krijgen, betaalt zich dubbel en dwars terug!

Autohotkey is gratis te downloaden van:

www.autohotkey.com

1 opmerking: