vrijdag 5 maart 2010

Welke kleur heeft jouw parachute?


Werk vinden dat werkelijk bij je past, is een grote uitdaging. Hierover heb ik al eens eerder geschreven (zie: De ideale baan, 04/01/09). Ik noemde daarbij in de voetnoot een boek, namelijk: 'Welke kleur heeft jouw parachute?' van Richard Bolles.

Bolles gaat ervan uit dat bij het vinden van werk dat werkelijk bij je past, drie vragen heel belangrijk zijn:
1. Wat? (kan ik, wil ik in mijn leven doen, is mijn ideale loopbaan, de baan van mijn dromen)
2. Waar? (moet ik zoeken naar een baan, wil ik werken en wonen?)
3. Hoe? (krijg ik degene die bevoegd is mij aan te nemen te spreken, voer ik een sollicitatiegesprek, onderhandel ik over het salaris, kom ik terecht waar ik wil)

Vervolgens legt Bolles uit hoe je antwoorden op die vragen kunt vinden.

Bolles stelt dat als je je droombaan wilt vinden, het vooral belangrijk is dat je informatie over jezelf hebt. Waar het op neer komt is dat je al die informatie over jezelf op één stuk papier zet. Dit ene stukje papier is dan als het ware een leidraad voor het nemen van beslissingen op loopbaangebied. Ook stelt de informatie op dat stukje papier je in staat effectievere netwerkgesprekken te voeren. Je weet immers precies wat je wilt en wat je te bieden hebt.

Het doen van de opdrachten uit dit boek is een hoop werk, maar ik ben er van overtuigd dat het de kans op het vinden van je droombaan er vele malen groter door wordt.

De kracht van Bolles is dat hij buiten de gebaande paden durft te treden, zonder daarbij onpraktisch en zweverig te worden. Integendeel: hij reikt juist hele praktische en concrete handvatten aan in zijn boek. Daarmee biedt dit boek werkelijk nieuwe perspectieven voor iedereen die op zoek is naar zinvol en bevredigend werk.

Er verschijnen geregeld herziene herdrukken. Speciaal voor de huidige economische situatie heeft Richard Bolles een 'zware tijden editie' uitgebracht.


Boekgegevens

Titel:
Welke kleur heeft jouw parachute? 2009/2010, een praktisch handboek voor werkzoekers en carrièreplanners.

Auteur:
Richard Nelson Bolles

ISBN:
9789057122798

Geen opmerkingen:

Een reactie posten